miércoles, 29 de mayo de 2019

Contribución de Mao Tse-Tung al marxismo-leninismo


 Otro valioso documento histórico para desarrollar la discusión sobre la Negación de la Negación, y en general sobre la relación de las leyes de la Dialéctica es el elaborado por el camarada Sanmugathasan, aporte valioso para dar una discusión profunda sobre lo que es el marxismo revolucionario, y de conjunto una crítica a quienes pretenden mutilar la Dialéctica, cortando con ello su filo revolucionario. El documento original en inglés está al final; a continuación una traducción literal.
[Traducción Literal]
Contribución Mao Tse-Tung, al marxismo-leninismo
-N. Sanmugathasan
De Liberación vol. 1, N º 2 [diciembre 1967, publicado por el Partido Comunista de la India (ML)]
[Este artículo no se refiere a la contribución del camarada Mao Tse-tung para el desarrollo de la economía política o su contribución al pensamiento militar marxista. Esperamos poder hacer frente a esos problemas en algún momento posterior.
Este artículo es una traducción de la Bandera Roja del 3 de octubre de 1967, publicado en Colombo. El editor de este semanario dice en una nota:
"Este artículo ha sido escrito por el camarada N. Sanmugathasan, miembro del Buró Político del Partido Comunista de Ceilán, sobre la base de las discusiones que mantuvo con dirigentes del Comité Central del Partido Comunista de China durante su reciente visita a China en mayo-junio de 1967 ".
-Editor, Liberación]

La posición dentro del movimiento comunista internacional hoy tiene cierta semejanza con la situación que existía inmediatamente después de la Gran Revolución de Octubre en 1917. El éxito de Lenin y los bolcheviques en la conducción de la revolución en Rusia había desacreditado, naturalmente, los socialdemócratas de la vieja guardia que se oponían a la revolución y en vez predicó transición pacífica a través de la vía parlamentaria.
Una gran efervescencia intelectual revolucionario se llevó a cabo en el interior de todos los viejos partidos socialdemócratas de la Segunda Internacional. Bajo la dirección de Lenin, la izquierda revolucionaria en el interior de estos partidos socialdemócratas se rompió con las teorías revisionistas de los dirigentes de la Segunda Internacional y se adelantó para formar la nueva Tercera Internacional Comunista.
Un fermento similar ha tenido lugar en el interior del movimiento comunista internacional durante los últimos años. Bajo la dirección del camarada Mao Tse-tung, el más grande marxista-leninista con vida, e inspirado por el éxito de la revolución china, así como de la Gran Revolución Cultural Proletaria, los grupos revolucionarios de dentro de los viejos partidos comunistas han sido romper políticamente y orgánicamente de la dirección revisionista de estas personas. Muchos de los nuevos grupos marxista-leninistas y los partidos han surgido en los últimos tiempos.
El estudio del marxismo-leninismo y el pensamiento de Mao Tse-tung es importante para la construcción de estos nuevos partidos marxistas-leninistas. El requisito más importante para estas partes a fin de que puedan cumplir con sus tareas como la vanguardia de la clase obrera, es que deben estar armado con el marxismo-leninismo y el pensamiento de Mao Tse-tung. Esta cuestión fue destacada por Lenin en sus dos obras clásicas, Dos pasos adelante, un paso atrás y lo que se debe hacer, así como por Stalin en la historia del Partido Comunista de la Unión Soviética (Bolchevique).
Por lo tanto, la tarea más importante para los recién emergentes marxista-leninistas es armar a sus respectivos partidos con la teoría correcta. Esto significa armarlos con la teoría del marxismo-leninismo. Pero, hoy en día, el estudio del marxismo-leninismo debe incluir también el estudio del pensamiento de Mao Tse-tung, que es el marxismo-leninismo de la época moderna. En otras palabras, tenemos que estudiar la contribución hecha por el camarada Mao Tse-tung no sólo para el Partido Comunista de China, sino también para todos los otros partidos marxistas-leninistas.
No se supone que sería posible dentro de los límites de uno o dos artículos a tratar de forma exhaustiva con todos los aportes realizados por el camarada Mao Tse-tung, que son a la vez rica y variada, con el desarrollo del marxismo-leninismo. Un estudio exhaustivo necesitaría más tiempo, energía e investigación. Este artículo, por lo tanto, no es más que un paso en esa dirección y una medida de una completa.
Lenin decía que el marxismo está compuesto por los siguientes tres partes integrantes: (1) la filosofía, (2) la economía política y (3) la teoría de la lucha de clases. Cuando se estudia el pensamiento de Mao Tse-tung, podemos ver cómo se ha desarrollado estas tres partes componentes del marxismo.
Filosofía
En filosofía, un gran número de preguntas puede ser tocado. Tomemos, por ejemplo, el discurso del camarada Mao Tse-tung en el Foro de Yenán sobre Arte y Literatura. Este discurso es de hecho uno muy importante entre las obras del camarada Mao Tse-tung. Es cierto que este discurso se ocupa de los principios del arte y la literatura proletaria y que se desarrolló de manera creativa e hizo una exposición sistemática de la teoría marxista-leninista sobre el arte y la literatura proletaria.
Sin embargo, en este discurso, el camarada Mao Tse-tung no sólo se ocupa del arte y la literatura, también habla de muchas otras cosas relacionadas con el marxismo-leninismo. Si leemos este discurso desde un ángulo filosófico, podemos ver que está impregnada de la filosofía marxista y que tiene que ver con la relación entre el ser y la conciencia, entre la materia y la mente. Se trata de la idea filosófica central: ¿de dónde vienen las ideas? Se trata de la cuestión del individuo y de las masas, de la política y la literatura, de la motivación y efecto.
El camarada Mao Tse-tung resolver estas preguntas con la ayuda de la dialéctica marxista. De este modo, dio una exposición importante de la dialéctica marxista. Hizo hincapié en detalle la relación entre el móvil y el efecto. Materialistas mecánicos prestar atención sólo a efecto, pero no el motivo. Pero los partidos comunistas y marxistas-leninistas deben prestar atención tanto a la motivación y efecto.
En el discurso en el Foro de Yenán sobre Arte y Literatura, el camarada Mao Tse-tung planteó cinco requisitos para los trabajadores revolucionarios en la literatura y el arte. Ellos fueron: (1) posición de clase, Actitud (2), Audiencia (3), el trabajo (4) y (5) Estudio del marxismo-leninismo.
Clase Soporte
Por la posición de clase se refería a la posición proletaria. Si nuestra posición de clase se equivocó todas las ideas sería un error. Por la actitud que quería decir la diferencia en nuestra actitud hacia el enemigo, nuestros aliados y nuestros propios pueblos. Debemos adoptar diferentes actitudes hacia cada una de estas secciones. Hacia el enemigo nuestra actitud debe ser a fondo y para exponerlos firmemente derrocarlos. Nuestra actitud hacia nuestros aliados deberían estar a unirse con ellos y, al mismo tiempo, llevar a cabo luchas adecuadas contra ellos. Nos unimos con ellos en cuanto a su lado progresista se refiere y luchar con ellos en cuanto a su lado erróneo se refiere.
Nuestra actitud hacia las masas revolucionarias debe ser alabar y cantar para ellos. Ellos pueden tener a corto idas y errores. Sin embargo, nuestra actitud debe ser de ser paciente con ellos y ayudarles con buenas intenciones. Por lo tanto, el camarada Mao Tse-tung hizo muy claro que debemos tener una actitud diferente hacia cada una de estas secciones.
Se trata de una teoría general del marxismo-leninismo. Se trata de una cuestión de principio importante en la lucha de clases y tiene una gran importancia en la Gran Revolución Cultural en China. También tiene un significado real para la realización de la alianza revolucionaria y la lucha contra un puñado de personas con autoridad en el partido que han tomado el camino capitalista.
El Pensamiento de Mao Tse-tung ha desarrollado realmente creativa el marxismo-leninismo. Se ha elevado a un nivel superior. Por lo tanto, a pesar de que es de veinte y cinco años, desde el discurso sobre el arte y la literatura en el Foro de Yenán, tiene un significado real para la revolución cultural de hoy. Aunque el discurso se ocupa de la temperatura ambiente y la Literatura, que está impregnado de la dialéctica marxista-leninistas.
"Sobre la contradicción"
Tomemos ahora el compañero más importante artículo filosófico Mao Tse-tung, Sobre la contradicción, y estudiarlo de cerca. Fue escrita hace 30 años. En este artículo, el camarada Mao Tse-tung ha hecho muy evidente una exposición creativa de la dialéctica marxista-leninistas. °
Tome la primera frase de este artículo: ". La ley de la contradicción en las cosas, es decir, la ley de la unidad de los contrarios es la ley fundamental de la dialéctica materialista" Esta es una declaración muy profunda. Es una frase muy corta, pero se necesitaría un día para explicarlo.
Simplemente, esta ley significa que el movimiento es inherente a todas las formas de materia y movimiento, es decir que el desarrollo se produce como resultado del desarrollo y el choque de las contradicciones que siempre están presentes, y más allá, entre las principales contradicciones y entre los diferentes aspectos de la cada contradicción es a la vez la identidad y la lucha, y que, a través del proceso de desarrollo de las contradicciones de una cosa o un fenómeno de cambios en su contrario.
Por lo tanto, el camarada Mao Tse-tung estados en una sola frase la ley fundamental de la dialéctica materialista.
Una exposición más sistemática de la dialéctica marxista por uno de los fundadores del socialismo científico, Engels, se encuentra en una de sus obras más famosas Anti-Dühring. Este es un libro muy importante porque refuta todas las formas de difundir falacias tan asiduamente por Dühring. El error más importante de Dühring era que se negaba el derecho de contradicción. Sostuvo que la contradicción era artificial. Engels hizo una crítica exhaustiva de Dühring y refutó sus teorías equivocadas. Él estableció el hecho de que la ley de la contradicción era una ley objetiva de la materia. Afirmó que el movimiento es decir contradicción decir que las cosas se están moviendo y en desarrollo debido a las contradicciones inherentes, y que por la ley de la contradicción que significa la ley de la unidad de los contrarios.
Ley Fundamental
Es por ello que el camarada Mao Tse-tung ha calificado la ley de las contradicciones no sólo como otra ley de la dialéctica materialista, sino su derecho más básico. En la segunda frase de su artículo, el camarada Mao Tse-tung ha citado la declaración de Lenin de que "La dialéctica en el sentido propio es el estudio de la contradicción en la esencia misma de los objetos." Es, por lo tanto, muy importante para nosotros entender que la ley de las contradicciones, es decir, la ley de la unidad de los contrarios es la ley más fundamental de la dialéctica materialista.
En su libro La Ciencia de la Lógica, Hegel, el filósofo, ha afirmado que hay tres leyes fundamentales de la dialéctica. Ellos fueron:
(1) La ley que los cambios cuantitativos y cualitativos dar lugar a otras.
(2) La ley de la unidad de los contrarios.
(3) La ley de la negación de la negación.
Estas fueron las tres leyes fundamentales de la dialéctica propuestas por Hegel. Marx y Engels reconocida y consolidada estas tres leyes básicas de Hegel, pero los puso en el orden inverso.
Hegel había presentado estas tres leyes, no como la ley de la dialéctica objetiva, sino como dialéctica subjetiva. Es decir, él no consideró que estas leyes como inherente a las cosas objetivas, sino sólo como rige la ley del pensamiento, es decir del hombre en la lógica del pensamiento de los hombres. En otras palabras, Hegel dialéctica interpretado desde un punto de vista idealista.
Sin embargo, según Marx y Engels, la ley de la contradicción y la ley de la unidad de los contrarios era una ley que es inherente a las cosas objetivas, mientras que el conocimiento del hombre de contradicción no es sino un reflejo de la ley objetiva en el pensamiento del hombre. Por lo tanto, Marx y Engels habían satirizado Hegel y señaló que había estado sobre su cabeza la verdad.
Marx y Engels revirtió esta situación y señaló que estas leyes de la dialéctica son inherentes a las cosas objetivas. Esto se puso de manifiesto por Engels en su Anti-Dühring y La dialéctica de la naturaleza.
Una novedad surgió en la época de Lenin. Se planteó la cuestión de cuál de las tres leyes de la dialéctica es el más básico. En la tercera frase de su artículo, el camarada Mao Tse-tung se refiere al artículo de Lenin sobre la cuestión de la dialéctica y señala que "Lenin llama a menudo esta ley (es decir, la ley de las contradicciones" La esencia de la dialéctica, sino que también llamó la núcleo de la dialéctica. "
Aunque Lenin señaló que esta ley era el núcleo de la dialéctica, que él no vivió para señalar la relación entre este núcleo y las otras dos leyes de la dialéctica.
Más tarde, cuando los círculos filosóficos en la URSS trató con estas cosas, señalaron las tres leyes, sino ponerlas en un orden diferente. Los meten en el siguiente orden:
(1) La ley de la unidad de los contrarios,
(2) La ley de los cambios cuantitativos y cualitativos,
(3) La ley de la negación de la negación.
Esta fue la fórmula utilizada en la URSS por un largo tiempo.
En 1938, en la Historia del Partido Comunista de la Unión Soviética (Bolchevique), Stalin presenta 4 rasgos del método dialéctico.
(1) Todo fenómeno están interconectados y son interdependientes;
(2) Toda la materia está en un proceso de movimiento y el movimiento y el desarrollo;
(3) Los cambios cuantitativos conducen a cambios cualitativos;
(4) Todo lo que se desarrolla sobre la base de la lucha de los opuestos.
Stalin, por lo tanto, aplicar la ley de la unidad y lucha de los contrarios como el último lugar de como el primero. Cuando los círculos filosóficos de la URSS trataba de las tres leyes de la dialéctica, o cuando Stalin escribió sobre las cuatro características del método dialéctico, ambas secciones se pone la ley de la contradicción y la ley de la unidad de los opuestos en un pie de igualdad con el otras leyes en lugar de tratarla como la ley fundamental de la dialéctica.
Desarrolló la dialéctica marxista
El camarada Mao Tse-tung ha estudiado de forma sistemática las leyes de la dialéctica marxista-leninistas y ha desarrollado la tesis de Lenin que figura en su obra Sobre la cuestión de la dialéctica. El camarada Mao Tse-tung no niega la ley sobre el cambio cuantitativo y cualitativo o la ley de la negación de la negación. Engels había tratado con todas estas cosas en su Anti-Dühring. Pero, lo que el camarada Mao Tse-tung sí señala claramente es que de estas tres leyes, la ley más básica es la de la ley de la contradicción y la ley de la unidad de los contrarios. De esta forma, ha puesto esta pregunta de una manera monista. Él ha refutado la teoría de la aplicación de estas tres leyes básicas sobre una base paralela.
Por ejemplo, Stalin dice que la segunda característica del método dialéctico es la ley del movimiento o desarrollo. En realidad, el movimiento o el movimiento es inherente a la contradicción, lo que había sido señalado por Engels en su Anti-Dühring cuando dijo que "el movimiento es en sí mismo una contradicción." Si comprendemos que la ley de la contradicción, es decir, la ley de la unidad de contrarios es la ley más fundamental de la dialéctica materialista, entonces podemos entender que todas las otras leyes de la dialéctica de la primavera esta ley básica.
Por lo tanto, está claro que al afirmar la primacía de la ley de la contradicción, la ley de la unidad de los opuestos, el camarada Mao Tse-tung ha desarrollado creativamente marxista-leninista, la filosofía y la dialéctica.
Aunque el artículo de Mao Tse-tung Sobre la contradicción es su contribución más importante a la filosofía marxista, él también ha desarrollado la filosofía marxista en una serie de otros puntos.
Otra importante labor filosófica del camarada Mao Tse-tung es su artículo Sobre el tratamiento correcto de las contradicciones en el seno del pueblo. En este trabajo se aborda el problema de cómo manejar las contradicciones entre la gente en lugar de cómo manejar las contradicciones entre el enemigo y nosotros. También se ocupa de la teoría de cómo las contradicciones de diferente naturaleza se pueden convertir uno en el otro. También utiliza la ley de la contradicción de explicar cómo hacer frente a la lucha entre diferentes puntos de vista e ideas dentro del partido.
Ya, en su artículo Sobre la contradicción, el camarada Mao Tse-tung ha señalado que "la oposición y la lucha entre las ideas de distintos tipos se producen constantemente en el partido, lo que es un reflejo dentro del Partido de la contradicción entre las clases y entre lo nuevo y lo viejo en la sociedad. Si fuera a haber ninguna contradicción en el Partido y no la lucha ideológica para resolverlos, la vida del Partido tocaría a su fin. "
Las contradicciones internas del Partido
Esta fue la primera vez que el camarada Mao Tse-tung utilizado la ley de la contradicción, la ley de la unidad de los opuestos, para explicar la cuestión de la oposición y lucha entre diferentes ideas dentro del partido. Este es un desarrollo creativo del marxismo-leninismo.
En el pasado, en la historia del Partido Comunista de China y en relación con algunos compañeros en otras partes también, visiones incorrectas prevaleció sobre la actitud de la oposición y la lucha entre ideas contradictorias dentro del Partido Comunista. Algunos camaradas admitido el principio de contradicción cuando se trata de fenómenos fuera del Partido. Sin embargo, cuando se encontraron cara a cara con puntos de vista contradictorios dentro del Partido, no pudieron utilizar el método dialéctico y, en cambio, utilizó el enfoque metafísico. En otras palabras, no pudieron entender que las contradicciones son universales y que también existen dentro del Partido también como un reflejo de las contradicciones fuera del Partido. Por lo tanto, cuando estos compañeros se encontró con contradicciones y las luchas dentro del Partido, pensaron que era terrible y malo.
Fue una respuesta a este enfoque metafísico que el camarada Mao Tse-tung señaló la universalidad de la contradicción y que, por lo tanto, la oposición y la lucha entre diferentes ideas constantemente se produce dentro del Partido también. Esto no era nada extraño, ya que era un reflejo de las contradicciones de clase exteriores y la lucha entre lo viejo y lo nuevo dentro del Partido. Si estas contradicciones y las luchas ideológicas consecuentes para resolverlos dejado de existir dentro del Partido, entonces la vida del partido sería en sí cesar.
Sólo si entendemos este aspecto de la lucha interna del partido y su inevitabilidad virtual en cualquier parte de vida y de desarrollo se puede entender la lucha que se desarrolló dentro del Partido Comunista de China contra Liu Shao-chi y Teng Siao-ping.
Cuando los imperialistas vieron la Revolución Cultural en China y en la exposición de Peng Chen y Liu Shao-chi y Teng Siao-ping, que pensaban que el Partido Comunista de China estaría terminado. Cuando los revisionistas soviéticos vieron el mismo fenómeno que también se cree que el Partido Comunista de China se vendría abajo y que la dirección del camarada Mao Tse-tung sería derrocado.
Incluso algunos amigos no entendían esta pregunta correctamente y se sentía triste y pensaba que todo dentro del Partido Comunista de China no es bueno. No entendían que si tales contradicciones y luchas ideológicas para resolverlas no ocurrió, entonces la vida del Partido tocaría a su fin.
Las razones por las que estos compañeros reciben estas ideas equivocadas es que no se ven en estas luchas ideológicas desde un punto de vista dialéctico. Por eso, al principio de la Revolución Cultural, el camarada Mao Tse-tung dijo que la Revolución Cultural fue una señal de que la elaboración del Partido chino.
Por lo tanto, camaradas y amigos deben mirar el fenómeno de la Revolución Cultural china desde este punto de vista dialéctico marxista-leninista. Ellos, entonces, se dan cuenta de que es una buena cosa y no en absoluto una mala cosa. A continuación, se dará cuenta de la tremenda importancia de la lucha contra Liu Shao-chi y Teng Siao-ping y sus puntos de vista erróneos. También entiendo que si esta lucha no se había llevado a cabo, el revisionismo habría triunfado en China, el capitalismo habría sido restaurado y China han cambiado de color. Esto ha sido demostrado por la experiencia de la Unión Soviética.
La teoría de la lucha de clases
¿Cómo ha sido el camarada Mao Tse-tung desarrolló la teoría marxista-leninista de la lucha de clases? Esta cuestión se trata de manera muy brillante en un editorial del Diario del Pueblo de Pekín bajo el título Un documento histórico. (Esto ha sido reproduce en número 21 de este año de Pekín traducida).
Este artículo es el resultado del intento de estudiar cómo el camarada Mao Tse-tung ha desarrollado el marxismo-leninismo. Un problema muy importante en la historia del desarrollo del marxismo-leninismo se plantea en este artículo.
El artículo se divide la historia del desarrollo del marxismo-leninismo en tres etapas. Aquí se describen tres puntos de referencia. Para citar: "Marx y Engels fundaron la teoría del socialismo científico, Lenin y Stalin desarrolló el marxismo, solucionado una serie de problemas de la revolución proletaria en la época actual y resolver los problemas teóricos y prácticos de llevar a cabo la revolución bajo la dictadura del proletariado . Estos son los tres hitos monumentales de la historia del desarrollo del marxismo. "
Camarada contribución especial Mao Tse-tung para el desarrollo de la teoría marxista-leninista de la lucha de clases es que ha dado una respuesta positiva a la cuestión de si las clases y la lucha de clases existe incluso en el socialismo.
El citado artículo plantea esta cuestión claramente de la siguiente manera: "¿Todavía hay clases y lucha de clases en la sociedad socialista, en particular, después de la transformación socialista de la propiedad de los medios de producción en general ha sido logrado? ¿Todas las luchas de clase en la sociedad aún ronda el centro de la cuestión de la lucha por el poder político? Bajo las condiciones de la dictadura del proletariado es lo que todavía tiene que hacer la revolución? ¿Contra quién debemos hacer la revolución? ¿Y cómo debemos llevar a cabo la revolución?
"Marx y Engels no podría resolver esta serie de importantes problemas teóricos de su tiempo. Lenin vio que después de que el proletariado tomó el poder, la burguesía seguía siendo derrotado más fuerte que el proletariado y siempre estaba tratando de montar una reaparición. Al mismo tiempo, los pequeños productores se genera sin cesar capitalismo y la clase capitalista, de nuevo, lo que plantea una amenaza para la dictadura del proletariado. Con el fin de hacer frente a esta amenaza contrarrevolucionaria y superarlo, por consiguiente, era necesario fortalecer la dictadura del proletariado durante un largo período de tiempo. No había otra manera. Sin embargo, Lenin murió antes de poder resolver estos problemas en la práctica.
"Stalin fue un gran marxista-leninista que realmente limpiado un gran número de contrarrevolucionarios representantes de la burguesía que se había colado en la fiesta, incluyendo a Trotsky, Zionviev, Kamenev, Radek, Bujarin, Rykov y sus semejantes. Pero, ¿dónde falló fue en no reconocer, a nivel de la teoría, que las clases y la lucha de clases existe en la sociedad durante todo el período histórico de la dictadura del proletariado y que la cuestión de quién va a ganar en la revolución todavía no se ha resuelto finalmente , es decir, si todo esto no se maneja correctamente, existe la posibilidad de una reaparición de la burguesía. El año antes de su muerte, Stalin se dio cuenta de este punto y afirmó que no existen contradicciones en la sociedad socialista, y, si no se maneja adecuadamente, podría convertirse en seres antagónicos.
"El camarada Mao Tse-tung ha dado toda la atención a la experiencia histórica de la Unión Soviética. Él ha resuelto correctamente esta serie de problemas en toda una serie de grandes obras e instrucciones, en este gran documento histórico (la referencia es el 16 de mayo 1966 Circular del Comité Central del Partido Comunista de China-ed.) Y en el práctica más importante de la Gran Revolución Cultural Proletaria inició personalmente por él.
"Esta es una señal más importante que indica que el marxismo se ha desarrollado a una etapa completamente nueva. En los primeros años del siglo 20, el marxismo se convirtió en el escenario del leninismo. En la época actual, se ha desarrollado aún más en la etapa del pensamiento de Mao Tse-tung ".
Marx y Engels planteó la cuestión de la revolución del proletariado. También se planteó la cuestión de la dictadura del proletariado. Lenin desarrolló esta teoría y la ponen en práctica mediante la realización de la Gran Revolución de Octubre. La Unión Soviética fue el primer país donde la dictadura del proletariado se convirtió en una realidad.
El camarada Mao Tse-tung desarrolló esta teoría marxista-leninista de la revolución y la dictadura del proletariado y llevó a cabo la revolución del proletariado en su propio país. La dictadura del proletariado se convirtió en una realidad en China, un país con una población de 700 millones de personas. También resolvió la cuestión de cómo hacer la revolución en la época actual en que el imperialismo se encamina a un colapso total y el socialismo avanza a todo el mundo la victoria. También ha resuelto el problema de cómo hacer la revolución en las condiciones de la dictadura del proletariado.
Tres Puntos de interés
La posición se puede, por lo tanto, se resume de la siguiente manera: Marx y Engels planteó la cuestión de la revolución proletaria y la dictadura del proletariado. Lenin hizo de esto una realidad en la Unión Soviética. El camarada Mao Tse-tung no sólo hizo de esto una realidad en China, pero también se resuelve la cuestión de cómo hacer la revolución en las condiciones de la dictadura del proletariado. También resolvió la cuestión de cómo evitar que la dictadura del proletariado de cambiar de color, de la forma de prevenir la restauración del capitalismo y de la manera de consolidar la dictadura del proletariado, es obvio, por tanto, que el camarada Mao Tse-tung tiene creativamente desarrolló la teoría marxista-leninista de la revolución ininterrumpida.
La cuestión central en relación con la lucha de clases es la cuestión del poder del Estado. El objetivo de la revolución proletaria es la toma del poder estatal. Marx y Lenin señaló que el que sólo reconoce la lucha de clases no es aún marxista. Un verdadero marxista es aquel que no sólo reconoce la lucha de clases, sino también se extiende este reconocimiento a la necesidad de la dictadura del proletariado.
La pregunta es si, después de que el proletariado ha tomado el poder estatal, después de la dictadura del proletariado se ha convertido en una realidad, sigue siendo cierto que la cuestión central con respecto a la lucha de clases sigue siendo la cuestión del poder estatal.
Era imposible que Marx y Engels han respondido a estas preguntas en su tiempo. Como ya hemos demostrado, Lenin no se dio cuenta que después de la instauración de la dictadura del proletariado, la burguesía vencida será más fuerte que el proletariado que vencido y que siempre intentaban llevar a cabo una reaparición, y haría que los pequeños productores constantemente dan origen al capitalismo y la clase capitalista.
Lenin hizo esta pregunta muy claro en su libro Revolución proletaria y el renegado Kautsky. En este libro, Lenin dice que el período del capitalismo al comunismo era toda una época histórica, y que, a lo largo de esta época histórica, antes de que el comunismo se ha establecido, la burguesía vencida estaba obligado a intentar llevar a cabo una reaparición, sino que estaban obligados a convertir sus intentos en acción.
Este fue un gran marxista-leninista profecía. El camarada Mao Tse-tung ha desarrollado aún más esta profunda observación de Lenin. Tome observación de Lenin de que toda una época histórica existente entre el capitalismo y el comunismo. El camarada Mao Tse-tung significa precisamente esto cuando dijo que, luego de una sociedad socialista se había establecido, se necesitarían cincuenta, cien, años o más antes de que el comunismo se ha establecido.
Esta declaración del camarada Mao Tse-tung ha sido calumniado como el trotskismo. En realidad, es el leninismo.
Old-Line revisionistas
Los revisionistas de la vieja guardia, Bernstein, Kautsky, etc, estaban en contra de llevar a cabo una revolución socialista en la Unión Soviética. Su teoría se conoce como la teoría de que la producción es todo. Por lo tanto, sostuvieron que la producción capitalista, porque en Rusia no se ha desarrollado - revolución socialista era imposible, y que la Revolución de Octubre sólo podría allanar el camino para el capitalismo en Rusia, y que cuando las fuerzas productivas capitalistas habían alcanzado un cierto nivel en Rusia, sólo entonces podría crecer naturalmente y de forma pacífica al socialismo. Esta fue su teoría de la transición pacífica al socialismo.
Esta teoría falaz fue claramente expresado por Kautsky en 1918 en su folleto Sobre la Dictadura del Proletariado y también en sus bolcheviques que están en una situación desesperada Dentro del partido ruso.
Más tarde, Zionviev, Trotsky y Bujarin utilizado esta teoría de la vieja línea revisionistas oponerse a la revolución socialista, la construcción, la socialista y la teoría de que el socialismo se podía construir en un país. En la 7 ª sesión del Comité Ejecutivo de la Internacional Comunista, Trotsky hizo la declaración de que la superioridad de la producción socialista en Rusia podría demostrarse que no ahora, pero sólo después de 50 años o 100 años.
Cuando Trotsky enunció esta falacia, Stalin en serio lo desmentido. Debido a la superioridad del sistema socialista de propiedad sobre el sistema de propiedad privada en los países capitalistas se hizo evidente en la parte en sí comienza, inmediatamente después de la revolución, cuando la propiedad privada fue abolida y se estableció la propiedad pública.
Stalin señaló que la falsa teoría de Trotsky era el mismo que el propuesto por el economista demócrata sociales, Sukanov, quien sostuvo que, dado que la producción no estaba bien desarrollado, por lo tanto, la Revolución de Octubre sólo podría allanar el camino para que el capitalismo y no el socialismo. Por lo tanto, la posición de Trotsky era que él se oponía a la revolución y la construcción socialistas.
Falsa teoría de Trotsky no tenía nada en común con la teoría expuesta por Lenin de que el período del capitalismo al comunismo era toda una época histórica. Se opuso también a la teoría enunciada por el camarada Mao Tse-tung que este período tendrá varias décadas o siglos uno o varios siglos. Tanto Lenin y el camarada Mao Tse-tung, estábamos discutiendo la duración del periodo sería de entre el capitalismo y el comunismo.
Aquellos que distorsionan los hechos y tratar de calumniar el camarada Mao Tse-tung, identificando su punto de vista con los de Trotsky no son realmente ataca Trotsky, sino simplemente tratando de embellecer. Lo están haciendo ya sea por ignorancia o por una deliberada intención de calumniar a Lenin y el camarada Mao Tse-tung.
Stalin ya había tratado con esta falsa teoría de Trotsky y lo identificó como el mismo que el presentado por la democracia social, Sukanov, quien dio dos razones por qué la revolución socialista y la construcción no podrían tener éxito en Rusia. La primera fue que la producción capitalista no estaba suficientemente desarrollada. El segundo era que los campesinos de Rusia fueron hacia atrás y su nivel cultural era bajo.
En su obra Sobre la revolución en nuestro país, Lenin señaló que si bien el nivel cultural de los campesinos rusos fue baja, se había hecho la revolución junto con el proletariado y que estaba a favor del socialismo. Lenin admitió que era cierto que la producción capitalista no se desarrolló así en Rusia como en otros países europeos. ¿Pero por qué no se podía desarrollar en gran medida la producción después de la revolución proletaria y de la dictadura del proletariado? A partir de qué libro había Sukanov aprendido que las cosas no se puede hacer de esta manera? Fue Napoleón quien dijo: ". Sumérgete en la primera batalla antes de que desee ver el resultado de la misma"
Lenin sostenía que después de que los medios de producción de la burguesía y el imperialismo y la tierra de los terratenientes habían sido confiscadas, sería posible el desarrollo de la producción en gran manera.
¿Qué camino?
La Gran Revolución Cultural Proletaria iniciado por el camarada Mao Tse-tung está precisamente dirigida contra la falacia de Kautsky, Sukanov, Trotsky y Bujarin, que es una tesis contraria tomar el camino socialista y la defensa del camino capitalista.
El representante de estos puntos de vista en la China de hoy es Liu Shao-chi. En el verano de 1949, cuando China acaba de ganar la liberación, Liu Shao-chi dijo que debido a que la producción capitalista no estaba suficientemente desarrollada en China, no fue posible tomar el camino socialista. Dijo entonces que el problema en China no era que no había capitalismo demasiado, pero muy poco. También dijo que la explotación del capital no era un delito, sino un crédito y que los trabajadores no estaban en contra de la explotación, sino daría la bienvenida. Por lo tanto, se consideró que, tras la liberación, China debe tomar el camino capitalista en lugar de la vía socialista.
Esta es exactamente la misma teoría que presentará a principios con respecto a la Unión Soviética por Kautsky, Sukanov, Trotsky, etc, y que se conoce como la teoría de que la producción era todo. El Pensamiento de Mao Tse-tung y la línea defendida por el camarada Mao Tse-tung es marcadamente contraria y diametralmente opuesta a la teoría de estas personas. El Pensamiento de Mao Tse-tung es el mismo que el de Lenin cuando señaló que, después de la Revolución de Octubre, que debe oponerse firmemente el camino capitalista y firmeza debe tomar el camino socialista.
¿Cuál es la diferencia básica entre las dos líneas enfrentadas en la Gran Revolución Cultural Proletaria? La cuestión principal es la lucha entre los dos caminos: Si China toma el camino capitalista o el camino socialista? La lucha entre estas dos líneas existentes en el pasado. Existe en la actualidad y que existirán en el futuro también.
Es por ello que el camarada Mao Tse-tung ha dicho que la revolución cultural actual es sólo la primera de ellas y que, en el futuro, habría muchos más.
La razón de esto es que no es más que una cuestión de derribar las viejas clases explotadoras y terminar con la revolución de todos los tiempos. Nuevos elementos que explotan siempre surgir y una nueva burguesía se crea siempre. Cuando Lenin trató esta cuestión su libro, La revolución proletaria y el renegado Kautsky señaló que, durante todo el período histórico de transición del capitalismo al comunismo, las antiguas clases explotadoras a tratar de organizar una reaparición, y que van a tratar de convertir sus intentos en acción. Aquí Lenin se refería a las antiguas clases explotadoras.
Pero en "izquierdismo" en el comunismo, una enfermedad infantil, señaló que no sólo las viejas clases explotadoras tratar de organizar una reaparición, pero que en una sociedad socialista, una nueva burguesía se crearían. Lenin planteó estas preguntas pero, como ya se ha señalado, murió demasiado pronto para haber sido capaz de resolver estos problemas.
Error de Stalin
Stalin fue un gran marxista-leninista que, como editorial del Diario del Pueblo que se refiere a las primeras, destaca resolver una serie de problemas teóricos y prácticos relacionados con la revolución proletaria y la cuestión de la construcción del socialismo en un solo país. Sin embargo, en la teoría de la lucha de clases que cometió errores.
No es correcto decir que, después de la Revolución de Octubre, Stalin descuidó por completo la cuestión de la lucha de clases. De hecho, antes de 1928, Stalin hizo hincapié mucho que la lucha de clases debe llevarse a cabo en la Unión Soviética. Discursos de Stalin antes de 1928 en el Komsomol, ya la Comisión de Control ocupado de este problema. Criticó a ciertas personas para olvidar la lucha de clases en tiempos de paz.
Pero, ¿cuál fue su deficiencia? Después de 1928, cuando el problema de los kulaks se había resuelto, cuando la colectivización de la agricultura se completó, cuando los primeros cinco años del Plan se terminó, él dijo que las clases habían sido completamente eliminado y ya no existía. Esta idea errónea se expresó claramente en su informe sobre la Constitución soviética de 1936.
Deficiencia de Stalin era que en el campo de la teoría de que no reconocía que, a lo largo de toda la época histórica del capitalismo al comunismo y bajo la dictadura del proletariado, las clases y la lucha de clases que siguen existiendo en la sociedad. Mientras Stalin reconoció la existencia de las clases y lucha de clases antes de 1928, que no reconocía su existencia después de ese período.
Pero el hecho es que, incluso después de la colectivización de la agricultura y después de la nueva Constitución Soviética, la lucha de clases contra la burguesía seguía existiendo. El peligro de restauración del capitalismo aún existía. Sin embargo, los hechos enseñó Stalin y, en sus últimos años, fue consciente de ello en algunos aspectos.
Stalin percibió la verdad sobre la existencia de las clases y las luchas de clases, un año antes de su muerte. Luego dijo que en contradicciones de la sociedad socialista será vinculante y que si tales contradicciones no eran adecuadamente asas podrían convertirse en seres antagónicos. Esta opinión fue expresada en su trabajo Problemas económicos del socialismo últimos en la URSS.
Pero, sin embargo, es preciso señalar que, incluso en su libro Stalin no sólo no indicar cómo el problema debe ser resuelto, pero tampoco afirmar que el problema debe ser resuelto, pero tampoco dar una exposición clara del problema.
En la época actual, el camarada Mao Tse-tung prestado atención a todas las experiencias históricas de la Unión Soviética. El 50 aniversario de la Revolución de Octubre se cumple este año. Se va a celebrar en condiciones en que los revisionistas han tomado el poder y llevó a cabo la restauración del capitalismo. Esta es una experiencia amarga y merece la seria atención y estudio por todos los marxistas-leninistas. Existe también la experiencia de la Revolución China.
Es como resultado del estudio de estas experiencias que el camarada Mao Tse-tung ha sostenido que, en una sociedad socialista y bajo la dictadura del proletariado, las clases y la lucha de clases existe aunque la forma es diferente. El camarada Mao Tse-tung no sólo ha elaborado esta teoría en su obra, sino también, personalmente iniciando la Gran Revolución Cultural Proletaria, resolvió correctamente una serie de preguntas sobre cómo hacer la revolución en las condiciones de la dictadura del proletariado.
Este es el punto de referencia más importante en el desarrollo del marxismo-leninismo por el camarada Mao Tse-tung. Indica que el marxismo-leninismo ha desarrollado a cualquier etapa completamente nueva, el marxismo, el cual fue desarrollado por primera vez al escenario del leninismo, ha sido desarrollada para la etapa del pensamiento de Mao Tse-tung.
El comunicado de la XI Sesión Plenaria del Comité de los Ocho Central del Partido Comunista de China, en la que aprobó el 12 de agosto de 1966, declara la cuestión de la siguiente manera:
"El camarada Mao Tse-tung es el más grande marxista-leninista de nuestra era. El camarada Mao Tse-tung ha heredado, defendido y desarrollado el marxismo-leninismo con el genio, creatividad y en una forma generalizada, y ha elevado el marxismo-leninismo a una etapa completamente nueva. Pensamiento Mao Tse-tung es el marxismo-leninismo de la época en que el imperialismo se encamina a un colapso total y el socialismo avanza a todo el mundo la victoria. Es el principio rector de todo el trabajo de nuestro Partido y del país ".

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TEXTO EN INGLES
Mao Tse-Tung’s Contribution to Marxism-Leninism
—N. Sanmugathasan

From Liberation Vol. 1, No. 2 [Dec. 1967, published by the Communist Party of India (M-L)]

[This article does not deal with the contribution of Comrade Mao Tse-tung to the development of Political Economy or his contribution to Marxist military thinking. We hope to deal with those problems at some later time.

This article is reproduced from the Red Flag of October 3, 1967, published from Colombo. The Editor of this weekly says in a note:
“This article has been written by Comrade N. Sanmugathasan, member of the Political Bureau of the Ceylon Communist Party, on the basis of discussions he had with leading members of the Central Committee of the Communist Party of China during his recent visit to China in May-June 1967.”
—Editor, Liberation]

The position inside the international communist movement today bears certain resemblance to the situation that existed immediately after the Great October Revolution in 1917. The success of Lenin and the Bolsheviks in leading the revolution in Russia had naturally discredited the old-line social democrats who opposed revolution and instead preached peaceful transition through parliamentary means.

A great revolutionary intellectual ferment took place inside all the old social democratic parties of the Second International. Under the guidance of Lenin, the revolutionary left inside these social democratic parties broke with the revisionist theories of the leadership of the Second International and came forward to form the new Third Communist International.
A similar ferment has been taking place inside the international communist movement during the past few years. Under the guidance of Comrade Mao Tse-tung, the greatest Marxist-Leninist alive, and inspired by the success of the Chinese Revolution as well as of the Great Proletarian Cultural Revolution, revolutionary groups from inside the old communist parties have been breaking away politically and organizationally from the revisionist leadership of these parties. Many new Marxist-Leninist groups and parties have emerged in recent times.
The study of Marxism-Leninism and the thought of Mao Tse-tung is important for the building of these new Marxist-Leninist parties. The most important requirement for these parties in order that they could fulfill their tasks as the vanguard of the working class is that they should be armed with Marxism-Leninism and the Thought of Mao Tse-tung. This question was stressed by Lenin in his two classical works, Two Steps Forward, One Step Backward and What Is To Be Done as well as by Stalin in The History Of The Communist Party Of The Soviet Union (Bolsheviks).
Therefore, the most important task for the newly emerging Marxist-Leninist parties is to arm their respective parties with correct theory. This means to arm them with the theory of Marxism-Leninism. But, today, the study of Marxism-Leninism must also include the study of the Thought of Mao Tse-tung which is the Marxism-Leninism of the modern era. In other words, we must study the contribution made by Comrade Mao Tse-tung not only for the Communist Party of China but also for all other Marxist-Leninist parties.
It is not presumed that it would be possible within the confines of one or two articles to deal exhaustively with all the contributions made by Comrade Mao Tse-tung, which are both rich and varied, to the development of Marxism-Leninism. Such a comprehensive study would need more time, energy and research. This article, therefore, is merely a step in that direction and a far from complete one.
Lenin used to say that Marxism is composed of the following three integral parts: (1) philosophy, (2) political economy and (3) the theory of class struggle. When we study the Thought of Mao Tse-tung we can see how he has developed these three component parts of Marxism.
Philosophy
On philosophy, a great number of questions can be touched upon. Let us take, for example, Comrade Mao Tse-tung’s speech at the Yenan Forum on Art and Literature. This speech is indeed a very important one among the works of Comrade Mao Tse-tung. It is true that this speech deals with the principles of proletarian art and literature and that it creatively developed and gave a systematic exposition of the Marxist-Leninist theory on proletarian art and literature.
However, in this speech, Comrade Mao Tse-tung not only deals with art and literature, he also speaks about many other things pertaining to Marxism-Leninism. If we read this speech from a philosophical angle we can see that it is permeated with Marxist philosophy and that it deals with the relation between being and consciousness, between matter and mind. It deals with the main philosophical idea: where do ideas come from? It deals with the question of the individual and the masses, of politics and literature, of motive and effect.
Comrade Mao Tse-tung solved these questions with the aid of Marxist dialectics. In this way he gave an important exposition of Marxist dialectics. He stressed in detail the relation between motive and effect. Mechanical materialists pay attention only to effect but not to motive. But Communist parties and Marxist-Leninists should pay attention both to motive and effect.
In the speech at the Yenan Forum on Art and Literature, Comrade Mao Tse-tung raised five requirements for revolutionary workers on literature and art. They were: (1) Class Stand, (2) Attitude, (3) Audience, (4) Work and (5) Study of Marxism-Leninism.


Class Stand
By the class stand he meant the proletarian stand. If our class stand was wrong all ideas would be wrong. By attitude he meant the difference in our attitude towards the enemy, our allies and our own people. We must adopt different attitudes towards each of these sections. Towards the enemy our attitude must be to thoroughly expose them and to firmly overthrow them. Our attitude towards our allies should be to unite with them while, at the same time, carrying out proper struggles against them. We unite with them as far as their progressive side is concerned and struggle with them as far as their erroneous side is concerned.
Our attitude towards the revolutionary masses should be to praise them and to sing for them. They may have short-comings and mistakes. But our attitude should be to be patient with them and help them with good intent. Thus, Comrade Mao Tse-tung made it quite clear that we should have a different attitude towards each of these sections.
This is a general theory of Marxism-Leninism. This is an important matter of principle in the class struggle and has great significance in the Great Cultural Revolution in China. It has also real significance for the realization of the revolutionary alliance and for the fight against a handful of persons in authority in the Party who have taken the capitalist road.
The Thought of Mao Tse-tung has really creatively developed Marxism-Leninism. It has been elevated to a higher level. Therefore although it is twenty-five years since the speech on Art and Literature at the Yenan Forum, it has real significance for today’s Cultural Revolution. Although the speech deals with rt and Literature, it is permeated with Marxist-Leninist dialectics.
“On Contradiction”
Let us  now take Comrade Mao Tse-tung’s most important philosophical article, On Contradiction, and study it closely. It was written 30 years ago. In this article Comrade Mao Tse-tung has very obviously made a creative exposition of Marxist-Leninist dialectics.°
Take the first sentence in this article: “The law of contradiction in things, that is, the law of the unity of opposites, is the basic law of materialist dialectics.” This is a most profound statement. It is a very short sentence but it would take a day to explain it.
Simply, this law means that motion is inherent in all forms of matter and that motion i.e. development takes place as a result of the development and clash of the contradictions that are always present; and further, between the major contradictions and between the different aspects of each contradiction there is both identity and struggle; and, that, through the process of developing contradictions a thing or a phenomenon changes into its opposite.
Thus, Comrade Mao Tse-tung states in one sentence the basic law of materialist dialectics.
A most systematic exposition of Marxist dialectics by one of the founders of scientific socialism, Engels, is to be found in one of his most famous works Anti-Duhring. This is a very important book because it refutes all forms of fallacies spread so assiduously by Duhring. The most important mistake of Duhring was that he negated the law of contradiction. He held that contradiction was artificial. Engels made a comprehensive criticism of Duhring and refuted his wrong theories. He established the fact that the law of contradiction was an objective law of matter. He stated that movement is contradiction i.e. to say, things are moving and developing because of inherent contradictions; and that by the law of contradiction we mean the law of the unity of opposites.
Basic Law
That is why Comrade Mao Tse-tung has described the law of contradictions as not just another law of materialist dialectics but its most basic law. In the second sentence of his article, Comrade Mao Tse-tung has quoted Lenin’s statement that “Dialectics in the proper sense is the study of contradiction in the very essence of objects.” It is, therefore, very important for us to understand that the law of contradictions, that is, the law of unity of opposites is the most basic law of materialist dialectics.
In his book The Science of Logic, Hegel, the philosopher, has stated that there were three basic laws in dialectics. They were:
(1)   The law that quantitative and qualitative changes give rise to one another.
(2)    The law of the unity of opposites.
(3)   The law of the negation of the negation.
These were the three basic laws of dialectics put forward by Hegel. Marx and Engels recognized and affirmed these three basic laws of Hegel but put them in the opposite order.
Hegel had presented these three laws not as the law of objective dialectics but as subjective dialectics. That is, he did not regard these laws as inherent in objective things but only as governing the law of man’s thinking i.e. in the logic of the thinking of men. In other words, Hegel interpreted dialectics from an idealist point of view.
However, according to Marx and Engels, the law of contradiction and the law of unity of opposites was a law that is inherent in objective things whereas man’s knowledge of contradiction is but a reflection of the objective law in man’s thinking. Therefore, Marx and Engels had satirized Hegel and pointed out that he had stood truth on its head.
Marx and Engels reversed this position and pointed out that these laws of dialectics are inherent in objective things. This was made clear by Engels in his Anti-Duhring and Dialectics in Nature.
A new development arose in Lenin’s time. The question arose as to which of the three laws of dialectics is the most basic. In the third sentence of his article, Comrade Mao Tse-tung refers to Lenin’s article On The Question of Dialectics and points out that “Lenin often called this law (i.e, the law of contradictions” the essence of dialectics; he also called it the kernel of dialectics.”
Although Lenin pointed out that this law was the kernel of dialectics, he did not live to point out the relation between this kernel and the other two laws of dialectics.
Later, when the philosophical circles in the USSR dealt with these things, they pointed out the three laws but put them in a different order. They put them in the following order:
(1)   The law of the unity of opposites,
(2)   The law about quantitative and qualitative changes,
(3)   The law of the negation of negation.
This was the formula used in the USSR for a long time.
In 1938, in History of the Communist Party of the Soviet Union (Bolsheviks), Stalin presented 4 features of the dialectical method.
(1)   All phenomenon are inter-connected and inter-dependent;
(2)   All matter is in a process of motion and movement and development;
(3)   Quantitative changes lead to qualitative changes;
(4)   Everything develops on the basis of the struggle of the opposites.
Stalin, thus, put the law of the unity and struggle of the opposites as the last instead of as the first one. When the philosophical circles in the USSR dealt with the three laws of dialectics or when Stalin wrote about the four features of the dialectical method, both sections were putting the law of contradiction and the law of the unity of the opposites on an equal footing with the other laws instead of treating it as the basic law of dialectics.
Developed Marxist Dialectics
Comrade Mao Tse-tung has systematically studied the laws of the Marxist-Leninist dialectics and has developed Lenin’s thesis contained in his work On the Question of Dialectics. Comrade Mao Tse-tung does not deny the law about quantitative and qualitative change or the law of the negation of the negation. Engels had dealt with all these things in his Anti-Duhring. But, what Comrade Mao Tse-tung does point out clearly is that out of these three laws, the most basic law is that of the law of contradictions and the law of the unity of opposites. In this way, he has put this question in a monistic way. He has refuted the theory of putting these three basic laws on a parallel footing.
For example, Stalin says that the second feature of the dialectical method is the law of motion or development. Actually, motion or movement is inherent in contradiction and this had been pointed out by Engels in his Anti-Duhring when he said “motion itself is a contradiction.” If we grasp that the law of contradiction, i.e., the law of the unity of opposites is the most basic law of materialist dialectics, then we can understand that all the other laws of dialectics spring from this basic law.
Thus, it is clear that by asserting the primacy of the law of contradiction, the law of the unity of the opposites, Comrade Mao Tse-tung has creatively developed Marxist-Leninist philosophy and dialectics.
Although Mao Tse-tung’s article On Contradiction is his most important contribution to Marxist philosophy, he has also developed Marxist philosophy on a number of other points.
Another important philosophical work of Comrade Mao Tse-tung is his article On the Correct Handling of Contradictions Among the People. In this work, he deals with the question of how to handle contradictions among the people as opposed to how to handle contradictions between the enemy and ourselves. He also deals with the theory of how contradictions of different natures can be converted into each other. He also uses the law of contradiction to explain how to deal with the struggle between different views and ideas inside the party.
Already, in his article, On Contradiction, Comrade Mao Tse-tung had pointed out that “Opposition and struggle between ideas of different kinds constantly occur within the Party; this is a reflection within the Party of contradiction between classes and between the new and old in society. If there were to be no contradiction in the Party and no ideological struggle to resolve them, the Party’s life would come to an end.”
Inner-party Contradictions
This was the first time that Comrade Mao Tse-tung used the law of contradiction, the law of the unity of the opposites, to explain the question of opposition and struggle between different ideas within the party. This is a creative development of Marxism-Leninism.
In the past, in the history of the Communist Party of China and in respect of some comrades in other parties also, incorrect views prevailed about the attitude to opposition and struggle between contradictory ideas inside the Communist Party. Some comrades admitted the law of contradiction when they dealt with phenomena outside the Party. However, when they came face to face with contradictory views inside the Party, they failed to use the dialectical method and, instead, used the metaphysical approach. In other words, they failed to understand that contradictions are universal and would also exist inside the Party too as a reflection of the contradictions outside the Party. Therefore, when these comrades came across contradictions and struggles inside the Party, they thought that it was terrible and bad.
It was an answer to such metaphysical approach that Comrade Mao Tse-tung pointed out the universality of contradiction and that, therefore, opposition and struggle between different ideas constantly occurs inside the Party too. This was nothing strange because it was a reflection of class contradictions outside and the struggle between the old and new inside the Party. If these contradictions and the consequent ideological struggles to resolve them ceased to exist within the Party, then the life of the Party would itself cease.
Only if we understand this aspect of inner-party struggle and its virtual inevitability in any living and developing Party can we understand the struggle that developed inside the Communist Party of China against Liu Shao-chi and Teng Hsiao-ping.
When the imperialists saw the Cultural Revolution in China and the exposure of Peng Chen and Liu Shao-chi and Teng Hsiao-ping, they thought that the Communist Party of China would be finished. When the Soviet revisionists saw the same phenomenon they also thought that the Communist Party of China would collapse and that the leadership of Comrade Mao Tse-tung would be overthrown.
Even some friends did not understand this question correctly and felt sad and thought that everything inside the Communist Party of China is not good. They did not understand that if such contradictions and ideological struggles to resolve them did not occur, then the life of the Party would come to an end.
The reasons why these comrades get these wrong ideas is that they do not look at these ideological struggles from a dialectical view-point. That is why, at the beginning of the Cultural Revolution, Comrade Mao Tse-tung said that the Cultural Revolution was a sign of the sound development of the Chinese Party.
Therefore, comrades and friends should look at the phenomenon of the Chinese Cultural Revolution from this Marxist-Leninist dialectical standpoint. They will, then, realize that it is a good thing and not at all a bad thing. They will then realize the tremendous significance of the struggle against Liu Shao-chi and Teng Hsiao-ping and their wrong views. They will also understand that if this struggle had not been carried out, revisionism would have triumphed in China, capitalism would have been restored and China would have changed colour. This has been proved by the experience of the Soviet Union.
The Theory of Class Struggle
How has Comrade Mao Tse-tung developed the Marxist-Leninist theory of the class struggle? This matter is dealt with very brilliantly in an editorial of the Peking People’s Daily under the heading A Great Historic Document. (This has been reproduces in this year’s 21st issue of Peking Review).
This article is a result of the attempt to study how Comrade Mao Tse-tung has developed Marxism-Leninism. A very important problem in the history of the development of Marxism-Leninism is raised in this article.
The article divides the history of development of Marxism-Leninism into three stages. It describes three landmarks. To quote: “Marx and Engels founded the theory of scientific socialism, Lenin and Stalin developed Marxism, solved a series of questions of the proletarian revolution in present era and solved the theoretical and practical questions of carrying on the revolution under the dictatorship of the proletariat. These are three monumental milestones in the history of the development of Marxism.”
Comrade Mao Tse-tung’s special contribution to the development of the Marxist-Leninist theory of class struggle is that he gave a positive answer to the question whether classes and class struggles exist even under socialism.
The above-mentioned article poses this question clearly in the following way: “Are there still classes and class struggle in socialist society, particularly, after the socialist transformation of the ownership of the means of production has in the main been accomplished? Do all the class struggles in society still centre round the question of the fight over political power? Under the conditions of the dictatorship of the proletariat do we still have to make revolution? Against whom should we make revolution? And how should we carry out the revolution?
“Marx and Engels could not possibly solve this series of major theoretical problems at their time. Lenin saw that after the proletariat seized power, the defeated bourgeoisie still remained stronger than the proletariat and was always trying to stage a come-back. At the same time, the small producers were incessantly generating capitalism and the capitalist class anew, thus posing a threat to the dictatorship of the proletariat. In order to cope with this counter-revolutionary threat and overcome it, it was therefore necessary to strengthen the dictatorship of the proletariat over a long period of time. There was no other way. However, Lenin died before he could solve these problems in practice.
“Stalin was a great Marxist-Leninist who actually cleared out a large number of counter-revolutionary representatives of the bourgeoisie who had sneaked into the party, including Trotsky, Zionviev, Kamenev, Radek, Bukharin, Rykov and their like. But where he failed was in not recognizing, on the level of theory, that classes and class struggle exist in society throughout the historical period of the dictatorship of the proletariat and that the question of who will win in the revolution has yet to be finally settled; in other words, if all this is not handled properly there is the possibility of a come-back by the bourgeoisie. The year before he died, Stalin became aware of this point and stated that contradictions do exist in socialist society, and, if not properly handled, might turn into antagonistic ones.
“Comrade Mao Tse-tung has given full attention to the whole historical experience of the Soviet Union. He has correctly solved this series of problems in a whole number of great writings and instructions, in this great historic document (the reference is to the May 16, 1966 circular of the Central Committee of the Chinese Communist Party—ed.) and in the most significant practice of the Great Proletarian Cultural Revolution personally initiated by him.
“This is a most important sign indicating that Marxism has developed to an entirely new stage. In the early years of the 20th century, Marxism developed into the stage of Leninism. In the present era, it has developed further into the stage of Mao Tse-tung’s Thought.”
Marx and Engels raised the question of the revolution of the proletariat. They also raised the question of the dictatorship of the proletariat. Lenin developed this theory and put it into practice by carrying out the Great October Revolution. The Soviet Union became the first country where the dictatorship of the proletariat became a reality.
Comrade Mao Tse-tung developed this Marxist-Leninist theory of revolution and the dictatorship of the proletariat and carried out the revolution of the proletariat in his own country. The dictatorship of the proletariat became a reality in China, a country with a population of 700 million people. He also solved the question of how to make revolution in the present era in which imperialism is heading for total collapse and socialism is advancing to world-wide victory. He has also solved the question of how to make revolution under conditions of the dictatorship of the proletariat.

Three Landmarks
The position can, therefore, be summed up as follows: Marx and Engels raised the question of proletarian revolution and the dictatorship of the proletariat. Lenin made this a reality in the Soviet Union. Comrade Mao Tse-tung not only made this a reality in China but also solved the question of how to make revolution under conditions of the dictatorship of the proletariat. He also solved the question of how to prevent the dictatorship of the proletariat from changing colour, of how to prevent the restoration of capitalism and of how to consolidate the dictatorship of the proletariat, It is obvious, therefore, that Comrade Mao Tse-tung has creatively developed the Marxist-Leninist theory of uninterrupted revolution.
The central question with regard to class struggle is the question of state power. The aim of the proletarian revolution is to seize state power. Marx and Lenin pointed out that he who only recognizes class struggle is not yet a Marxist. A real Marxist is one who not only recognizes the class struggle but also extends this recognition to the necessity for the dictatorship of the proletariat.
The question is whether, after the proletariat has seized state power, after the dictatorship of the proletariat has become a reality, it is still true to say that the central question with regard to class struggle is still the issue of state power.
It was impossible for Marx and Engels to have answered these questions in their time. As we have already shown, Lenin did not realize that after the establishment of the dictatorship of the proletariat, the vanquished bourgeoisie will be stronger than the proletariat that vanquished it and that it always tried to stage a come-back; and that small producers would constantly give rise to capitalism and the capitalist class.
Lenin made this question very clear in his book Proletarian Revolution and the Renegade Kautsky. In this book, Lenin said that the period of capitalism to communism was a whole historical epoch; and that, throughout this historical epoch, before communism is established, the vanquished bourgeoisie was bound to attempt to stage a come-back; they were bound to turn their attempts into action.
This was a great Marxist-Leninist prophecy. Comrade Mao Tse-tung has only further developed this profound observation by Lenin. Take Lenin’s remark that a whole historical epoch existed between capitalism and communism. Comrade Mao Tse-tung meant precisely this when he said that, after a socialist society had been established, it would take fifty, a hundred, years or more before communism is established.
This statement of Comrade Mao Tse-tung has been slandered as Trotskyism. In actual fact, it is Leninism.
Old-Line Revisionists
The old-line revisionists, Bernstein, Kautsky etc., were against carrying out a socialist revolution in the Soviet Union. Their theory was known as the theory that production is everything. Thus, they held that because capitalist production in Russia was not developed – socialist revolution was impossible, and that the October Revolution could only pave the way for capitalism in Russia; and that when capitalist productive forces had reached a certain level in Russia, only then could it naturally and peacefully grow into socialism. This was their theory of the peaceful transition to socialism.
This fallacious theory was clearly expressed by Kautsky in 1918 in his pamphlet On the Dictatorship of the Proletariat and also in his Bolsheviks who are in a Desperate Situation Inside the Russian Party.
Later, Zionviev, Trotsky and Bukharin used this theory of old-line revisionists to oppose the socialist revolution, socialist construction and the theory that socialism could be built in one country. At the 7th session of the Executive Committee of the Communist International, Trotsky made the statement that the superiority of socialist production in Russia could be shown not now but only after 50 years or 100 years.
When Trotsky enunciated this fallacy, Stalin seriously refuted him. Because, the superiority of the socialist system of ownership over the system of private ownership in the capitalist countries was made quite clear at the very beginning itself, immediately after the revolution, when private ownership was abolished and public ownership established.
Stalin pointed out that Trotsky’s false theory was the same that propounded by the social democrat economist, Sukanov, who held that, because production was not well developed, therefore the October Revolution could only pave the way for capitalism and not socialism. Therefore, the position of Trotsky was that he was opposed to socialist revolution and socialist construction.
Trotsky’s false theory had nothing in common with the theory put forward by Lenin that the period from capitalism to communism was a whole historical epoch. It was also opposed to the theory enunciated by Comrade Mao Tse-tung that this period will take several decades or one century or several centuries. Both Lenin and Comrade Mao Tse-tung were discussing how long the period would be between capitalism and communism.
Those who distort these facts and try to slander Comrade Mao Tse-tung by identifying his view with those of Trotsky are not really attacking Trotsky but merely trying to prettify him. They are doing it either through ignorance or a deliberate intention to slander Lenin and Comrade Mao Tse-tung.
Stalin had already dealt with this false theory of Trotsky and identified it as the same as that put forward by the social democracy, Sukanov, who gave two reasons why socialist revolution and construction could not succeed in Russia. The first was that capitalist production was not sufficiently developed. The second was that the peasants in Russia were backward and their cultural level was low.
In his work, On the Revolution in our Country, Lenin pointed out that although the cultural level of the Russian peasantry was low, it had made the revolution along with the proletariat and that it was in favour of socialism. Lenin admitted that it was true that capitalist production was not so developed in Russian as in some European countries. But why was it impossible to greatly develop production after the proletarian revolution and under the dictatorship of the proletariat? From which book had Sukanov learnt that things could not be done this way? It was Napoleon who said: “Plunge into battle first before you want to see the outcome of it.”
Lenin maintained that after the means of production of the bourgeoisie and the imperialists and the land of the landlords had been confiscated, it would be possible to develop production greatly.
Which Road?
The Great Proletarian Cultural Revolution initiated by Comrade Mao Tse-tung is precisely directed against the fallacy of Kautsky, Sukanov, Trotsky and Bukharin, which is a thesis opposing taking the socialist road and advocating taking the capitalist road.
The representative of these views in China today is Liu Shao-chi. In the summer of 1949 when China just won liberation, Liu Shao-chi said that because capitalist production was not sufficiently developed in China, it was not possible to take the socialist road. He said then that the problem in China was not that there was too much capitalism but too little. He also said that capital exploitation was not a crime but a credit and that the workers were not against exploitation but would welcome it. Therefore, he held that, after liberation, China should take the capitalist road instead of the socialist road.
This is exactly the same theory as put forward early in respect of the Soviet Union by Kautsky, Sukanov, Trotsky, etc., and which was known as the theory that production was everything. The Thought of Mao Tse-tung and the line advocated by Comrade Mao Tse-tung is sharply contrary to and diametrically opposed to the theory of these people. The Thought of Mao Tse-tung is the same as that of Lenin when he pointed out that, after the October Revolution, they should firmly oppose taking the capitalist road and should firmly take the socialist road.
What is the basic difference between the two lines contending in the Great Proletarian Cultural Revolution? The main question is the struggle between the two roads: Should China take the capitalist road or the socialist road? The struggle between these two lines existed in the past. It exists at the present and will exist in the future also.
That is why Comrade Mao Tse-tung has said that the present Cultural Revolution is only the first one and that, in the future, there would be many more.
The reason for this is that it is not merely a question of overthrowing the old exploiting classes and finishing with revolution for all time. New exploiting elements always crop up and a new bourgeoisie is always created. When Lenin dealt with this question his book, The Proletarian Revolution and the Renegade Kautsky he pointed out that, throughout the historical period of transition from capitalism to communism, the former exploiting classes will try to stage a come-back and that they will try to turn their attempts into action. Here Lenin was referring to the former exploiting classes.
But in “Left-Wing” Communism, an Infantile Disorder, he pointed out that not only will the old exploiting classes try to stage a come-back but that in a socialist society a new bourgeoisie would be created. Lenin raised these questions but, as has already been pointed out, died too early to have been able to solve these problems.
Stalin’s Mistake
Stalin was a great Marxist-Leninist who, as the People’s Daily editorial referred to earlier points out, solved a number of theoretical and practical problems connected with proletarian revolution and the question of building socialism in one country. But, on the theory of class struggle he made mistakes.
It is not correct to say that, after the October Revolution, Stalin completely neglected the question of the class struggle. Actually, before 1928, Stalin stressed very much that class struggles should be carried out in the Soviet Union. Stalin’s speeches before 1928 to the Komsomol and to the Control Commission dealt with this problem. He criticized certain people for forgetting class struggles in times of peace.
But, what was his shortcoming? After 1928, when the problem of the kulaks had been solved, when collectivization of agriculture was completed, when the first 5-year Plan was completed, he said classes had been entirely eliminated and no longer existed. This incorrect idea was clearly expressed in his report on the Soviet Constitution in 1936.
Stalin’s shortcoming was that in the field of theory he did not recognize that, throughout the entire historical epoch from capitalism to communism and under the dictatorship of the proletariat, classes and class struggles would continue to exist in society. While Stalin recognized the existence of classes and class struggle before 1928, he did not recognize their existence after that period.
But the fact was that, even after collectivization of agriculture and after the new Soviet Constitution, the class struggle against the bourgeoisie still existed. The danger of restoration of capitalism still existed. However, facts taught Stalin and, in his last years, he was conscious of this in some ways.
Stalin perceived the truth about the existence of classes and class struggles one year before he died. He then said that in socialist society contradictions shall exist and that if such contradictions were not properly handles they could become antagonistic ones. This view was expressed in his last work Economic Problems of Socialism in the USSR.
But nevertheless, it must be stated that even in his book Stalin not only failed to state how the problem should be solved but also failed to state how the problem should be solved but also failed to give a clear exposition of the problem.
In the present era, Comrade Mao Tse-tung paid attention to all the historical experiences of the Soviet Union. The 50th anniversary of the October Revolution falls this year. It is going to be celebrated under conditions where the revisionists have seized power and carried out the restoration of capitalism. This is a bitter experience and deserves the serious attention and study by all Marxist-Leninists. There is also the experience of the Chinese Revolution.
It is as a result of studying these experiences that Comrade Mao Tse-tung has held that, in a socialist society and under the dictatorship of the proletariat, classes and class struggles exist although the form is different. Comrade Mao Tse-tung has not only elaborated this theory in his works but also, by personally initiating the Great Proletarian Cultural Revolution, correctly solved a whole series of questions concerning how to make revolution under conditions of the dictatorship of the proletariat.
This is the most important landmark in the development of Marxism-Leninism by Comrade Mao Tse-tung. It indicates that Marxism-Leninism has developed to any entirely new stage, Marxism, which was first developed to the stage of Leninism, has now been further developed to the stage of Mao Tse-tung’s Thought.
The Communique of the Eleventh Plenary Session of the Eight Central Committee of the Communist Party of China, which it adopted on August 12, 1966, states the question as follows:
“Comrade Mao Tse-tung is the greatest Marxist-Leninist of our era. Comrade Mao Tse-tung has inherited, defended and developed Marxism-Leninism with genius, creatively and in an all-round way, and has raised Marxism-Leninism to a completely new stage. Mao Tse-tung’s Thought is Marxism-Leninism of the era in which imperialism is heading for total collapse and socialism is advancing to world-wide victory. It is the guiding principle for all the work of our Party and country.”
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